Пропонуємо вашій увазі інтерв’ю з Мар’яною Губицькою – директоркою ТОВ «Тепле житло», головою правління ГО «Рада голів ОСББ м. Трускавець» та 2-х ОСББ у Трускавці. У ході бесіди з журналістом Управбуду Богданом Горобчуком, вона не лише поділилася своїм досвідом та планами, але й розповіла про власне бачення розвитку галузі.
Нам би дуже хотілося почути Вашу історію – яким чином склалося так, що спершу Ви надавали послуги 5 ОСББ у вашому місті, а потім за короткий період зробили карколомну кар’єру?
Дійсно я почала свою співпрацю лише з 5 ОСББ, але був також мій досвід з попередньої роботи – колись я працювала заступником керівника комунального підприємства. Певний досвід у сфері утримання будинків у мене вже був.
Сталося так, що я звільнилася з роботи. У цей час були створені ОСББ, які добре мене знали, і яким я запропонувала співпрацю. Цих ОСББ було лише п’ять. Водночас мені запропонували роботу директора управляючої компанії.
З п’яти ОСББ все й почалось. Немає нічого кращого, ніж жива реклама. Коли до тебе приходять «новоспечені» голови правлінь без досвіду, і ти їм надаєш кваліфіковану допомогу, не лише в плані того, що написано в договорі, а й у всьому іншому. Мені дзвонили цілодобово з різними питаннями і проблемами. Це і була реклама – люди звертались, підходили, хтось розповідав про нас новоствореним ОСББ, які згодом прийшли на обслуговування.
У 2018 році наша міська рада оголосила конкурс на управителя. І ми тоді взяли участь у конкурсі разом ще з одним комунальним підприємством. На цей момент у місті Трускавці залишилось лише 42 будинки, в яких не було створено ОСББ, тобто на конкурс йшло 42 будинки. 14 будинків виграла компанія – комунальне підприємство, ми – 28. Тож ми почали надавати послуги з управління цим будинками. Після того, як ми виграли конкурс, я набрала необхідний штат, в тому числі і аварійну службу, і чистильника вентиляційних каналів.
Пройшов рік. Комунальне підприємство, яке паралельно з нами брало участь в конкурсі, відмовилось від надання послуг, адже вони заявляли найнижчу ціну, а в нас в пріоритеті конкурсу були низькі ціни. Заявив низьку ціну – відповідно твій будинок. Згодом вони зрозуміли, що це невигідно. Пізніше частина будинків, які вони обслуговували, перейшла до нас на управління за рішенням загальних зборів, частина створили ОСББ.
Відповідно наразі в нас близько 52 будинки на обслуговуванні, послуги з управління надаємо 32 будинкам, в 20 ОСББ – ведемо бухгалтерію. Крім того, управлінські компанії можуть надавати окремі послуги по договору, зокрема, наше підприємство надає послуги ОСББ міста з аварійного обслуговування – в мене є в штаті і сантехніки, і електрики. Також за договором надаємо послуги з перевірки та прочистки димовентиляційних каналів.
Це вражає! Як Ви справляєтесь зі змінами і на кого опираєтесь?
Я ще скажу так: якщо б не було бажання та цілеспрямованості – нічого і не було б.
Є величезне бажання працювати, надавати якісні послуги, також є бажання вчитися і дуже добре, що в нас є відповідні асоціації – це і київська Асоціація управителів житла, і львівська асоціація АМУЖН, які постійно проводять навчання.
Якось в кінці 2019 року під час навчання в АМУНЖ пан Руслан Бельтюков порекомендував нам – створюйте громадську організацію. Тож на початку 2020 року ми створили ГО «Рада голів ОСББ м. Трускавець». Відповідно всі знання, яких я набирала в асоціаціях, тепер поширюю на місцях – серед голів ОСББ. Крім того, так зручніше легше комунікувати і справлятись зі спільними проблемами і задачами.
Наразі нам лише рік, ідей є багато, але через ковідну ситуацію багато ідей не реалізовані. Хочемо на базі організації проводити круглі столи, семінари, конференції, щоб до нашого міста з’їжджалось якомога більше людей – це ж місто-курорт. Хочемо також запропонувати нашій міській раді створити револьверний фонд на базі ГО, для того аби вже нарешті почати проводити енергоефективні заходи в нашому місті.
Чи може будь-яка людина, якій подобається працювати в сфері житлово-комунального господарства, займатися управлінням будинками і можливо відкрити свій бізнес?
В першу чергу, я би порадила цій людині пройти якесь навчання, аби взагалі розуміти що це за сфера. Тому що є певний досвід спілкування з головами ОСББ, які не розуміють елементарних понять. Я взагалі думала: може якусь школу створити для голів ОСББ, щоб людина, яка має бажання працювати в цій галузі, могла пройти навчання, як ефективно управляти ББ.
Я думаю, слушна порада для невеликих міст – створити асоціацію ОСББ. Є багато прикладів таких асоціацій, які працюють на групи будинків і дуже ефективно. Це якраз і про економію витрат, і багато інших аспектів.
Тому, якщо людині подобається ця сфера, та вона має бажання працювати – то чому б і ні? А якщо ще вона й мешкає в цьому будинку, хоче щось робити корисне та жити в комфортних умовах – це найбільший мотиватор.
Пропонуємо повернутися до досвіду «Ради голів ОСББ Трускавця». Власне хотів, щоб Ви розповіли, які питання для ОСББ міста вирішує ця ГО.
Як я раніше згадувала, ГО створена недавно – нам лише рік – і ми входимо до організації, як фізичні особи – голови правління. Кожен, хто бажає стати членом організації, просто може написати заяву, ми її розглядаємо та ухвалюємо на правлінні. Наразі нас не так багато – буквально 30 ОСББ з 180 (всього у місті).
Що ми робимо? В першу чергу, ми обмінюємось досвідом, обговорюємо проблеми і шляхи їх вирішення. Тому що дійсно є певні проблеми з вибором підрядників, з монополістами, з газовими компаніями. Ми намагаємось зустрічатись, все обговорювати та приводити до якогось логічного рішення. Це потрібно, потрібно об’єднуватись, тому що один в полі не воїн. Лише об’єднавшись, можна досягти результату.
Що створювати практичніше: Асоціацію ОСББ, чи управляючу компанію для надання послуг з управління будинками?
Хоча я – управитель, все ж таки думаю, що ефективніше буде створити асоціацію і працювати з нею. Асоціація може надавати різні послуги з управління, і мені здається, що комунікація буде краща між асоціацією і співвласниками. В цьому випадку буде більше накопичення коштів.
Управитель – це зовсім про інше, в управителя є винагорода, за яку він працює. Це досить різні підходи. Я думаю, що все таки асоціація буде краще для самих співвласників. Водночас асоціація може користуватись послугами управителя, якщо це взаємовигідно.
Які у вас взаємовідносини з місцевою владою? Прокоментуйте, будь ласка, цей момент.
Почну з того, що між управителем, ОСББ і муніципалітетом дійсно є певний зв’язок і синергія. Влада всіляко допомагала створювати ОСББ і всіляко їх підтримувала. Яким чином? Коли будинок передавався з балансу КП на баланс ОСББ, комісія проводила обстеження його технічного стану, і відповідно складався акт, в якому зазначалося, що потрібно зробити в будинку за кошти міського бюджету. І до цих пір так є.
Останні кілька років всі капітальні ремонти, проводяться за кошти місцевого бюджету. Влада взяла на себе такі зобов’язання, і це стимулює створення ОСББ у місті. Тому у Трускавці 85% будинків мають ОСББ. Решта – це ті будинки, в яких від 5 до 20 максимум квартир. А також будинки, які не знали, кого обрати головою ОСББ, тому що це треба було працювати на добровільних засадах, і ніхто не хотів брати на себе відповідальність. Ви самі розумієте – якщо там внески будуть 800 грн чи навіть 1000 грн – їх ні на що не вистачить.
Тому ось така в нас є співпраця – капітальний ремонт за кошти міського бюджету, а поточний ремонт в міру можливостей ми проводимо самостійно: частково міняємо труби водопостачання, каналізації, частково ринви – все що стосується поточних ремонтів.