У Мінрегіоні пройшла онлайн-конференція для ЗМІ «Борги населення за комунальні послуги: як аналізувати проблему», яку проводили заступник Міністра розвитку громад та територій України Наталія Хоцянівська та керівник Офісу підтримки реформ міністерства Юлія Перчук.
У вступному слові Наталія Хоцянівська повідомила, що за 4 місяці поточного року біля 100% споживачів розрахувались за спожиті житлово-комунальні послуги, включаючи оплату за спожитий природний газ та електричну енергію. При цьому рівень розрахунків за послуги теплопостачання, утримання будинків та вивезення побутових відходів складав 94%, що більше аналогічного показнику минулого року (89,2%).
«По послугам теплопостачання, водопостачання, поводження з побутовими відходами та утримання будинків, сплата в поточному році перевищує сплату минулого року, і це суттєве збільшення. Для прикладу, за опалення споживачі в цьому році розрахувались на рівні 97%. В період карантину споживачі скоротили заборгованість за спожиті послуги на понад 1,100 млрд грн», – зазначила заступник Міністра.
Наталія Хоцянівська також торкнулася питання державної підтримки тих споживачів, які отримують пільги та субсидії на оплату житлово-комунальних послуг. «Не сплачують за комунальні послуги саме ті родини, які не мають права на державну допомогу, а отже їх доходи дозволяють проводити своєчасну оплату. І ми ведемо мову не про застарілий житловий фонд, а про сучасне нове будівництво, якому не більше 5-7 років», – зауважила заступник Міністра.
Наразі підготовлено проект Закону України «Про внесення змін до деяких Законів України щодо вдосконалення порядку погашення заборгованості споживачів з оплати за житлово-комунальні послуги», щоб мати змогу реструктурувати заборгованість споживачів, яка виникла станом на 01.05.2020 року терміном на 60 місяців рівними частинами.
В свою чергу, керівник Офісу підтримки реформ міністерства Юлія Перчук акцентувала увагу на тому, що протягом останніх кількох років було прийнято ряд змін до законодавства, що регулює надання житлово-комунальних послуг, зокрема, Закони України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» та «Про житлово-комунальні послуги».
«Якщо за старим законодавством був один єдиний договір на всі випадки життя, незалежно чи створене в будинку ОСББ чи ні, то тепер за новим законодавством співвласники можуть вибрати одну з чотирьох моделей договорів. Тому хочу спростувати фейкову інформацію, що у разі необрання форми управління будинком до 1 травня 2020 року, не будуть надавати комунальні послуги. До 1 травня був період, коли співвласники мали визначитись з моделлю договірних відносин. Проте, у зв’язку з тим, що у нас діють обмежувальні заходи, дію цієї норми було продовжено на 5 місяців з дня закінчення карантину.
В Україні налічується 180 тисяч багатоквартирних будинків, у 32 тисяч з них зареєстровано ОСББ. Тобто люди вже здебільшого зорієнтувались щодо прийняття рішення відносно управління власним майном. Тому законом передбачено демонополізацію управління багатоквартирними будинками. Якщо споживач стикається з наданням неякісних послуг, то у першу чергу необхідно зафіксувати цей факт», – зазначила Юлія Перчук.
Мінрегіон на регулярній основі проводить роз’яснювальну роботу з питань житлово-комунального господарства, тому наразі планує низку заходів для медіа та експертного середовища з цих питань.