Антоніна Ясінська, голова правління Асоціації ОСББ "Чернівці"

Антоніна Ясінська: револьверним фондом має керувати Асоціація ОСББ

На початку року Асоціація ОСББ та ЖБК міста Києва підписала угоду про співпрацю з Асоціацією ОСББ «Чернівці», тому ми хотіли б, щоб ви більше дізналися про наших колег: їхні цінності, досвід та успіхи. Докладніше про все в інтерв’ю з головою правління Антоніною Ясінською, яке записав журналіст Управбуду Богдан Горобчук. 

Про створення Асоціації ОСББ

У місті Чернівці налічується близько 2000 багатоквартирних будинків. З них у 300 створено ОСББ, також є близько 100 ЖБК, рештою будинків керують управлінські компанії. Свого часу міська рада провела конкурси і списала з балансу весь житловий фонд, тому зараз дуже велика частка будинків знаходяться в управлінні.

Будь-які зміни людьми сприймалися насторожено, але з часом наші мешканці все частіше стали створювати ОСББ і не лише в новобудовах, а також і в старішому житловому фонді.

Невдовзі нам із колегами – головами ОСББ – довелося задуматися над тим, як відстоювати свої права. Особливо це стосується відносин з монополістами – саме вони стали поштовхом для створення Асоціації ОСББ у Чернівцях. Можливо, ви пам’ятаєте масові відключення від газу – вони не оминули й нас. Таке зухвале ставлення монополіста – нібито ми живемо лише для того, щоб виконувати їхні забаганки, – стало для нас потужним стимулом. 

Коли ОСББ зібралися вперше, я переконалася, що людей, які готові відстоювати власні інтереси, доволі багато, і це переважно молоді люди. З осені 2019 року ми стали збиратися все частіше, паралельно вивчати досвід інших міст щодо створення та функціонування асоціацій ОСББ, і вже до грудня нам, зрештою, вдалося створити нашу Асоціацію. 

В січні-лютому взялися налагоджувати системну роботу Асоціації. Звісно, нашу роботу сильно підкосив карантин, однак в травні 2020 року ми долучили ще один будинок до нашої Асоціації, фактично – взяли його в управління. Наразі ми надаємо послуги і юриста, і бухгалтера, і послуги з управління. На сьогоднішній день до складу Асоціації входить 15 ОСББ. 

А ще проводимо зустрічі з мешканцями будинків, які хочуть створити ОСББ, але у них немає бажаючих стати головою правління. Повірте – ця робота займає дуже багато часу і вимагає багато сил. Також у планах – налагодження співпраці з монополістами та встановлення порозуміння.

Про участь у Бюджеті ініціатив

Неодноразово брали участь у міській програмі “Бюджет ініціатив” і 3 роки поспіль перемагали. Але перемога – це лише півсправи, далі почалися безкінечні відвідини департаментів ЖКГ, оскільки нам було потрібно, щоб проєкт – спортивний майданчик – був реалізований так, як ми того хотіли. Нам говорили, що дещо неможливо, дещо недоцільно, а щось – занадто дорого. Але цей досвід нас загартував. Ми ходили на засідання міськради, доводили всім, що ми праві, що ми справді краще знаємо, що нам потрібно. 

Важливою ініціативою нашої Асоціації є робота над екологічними проблемами міста, а саме – над створенням у Чернівцях мережі сортувальних станцій для твердих побутових відходів та підземних смітників. Думаю, багатьом знайома ранкова “перекличка” безхатьків, які “сортують” усе, що ми поскидали в смітники. Це було дуже неприємно, але ще більша проблема – собаки, що розтягували сміття по двору. Це був жах. Ми вирішили, що підземні смітники за таких обставин – необхідні.

Також у нас з’явилася сортувальна станція. Якось ми зібралися з головами ОСББ нашого району – були представники 10 будинків – і вирішили, що 23 тисячі гривень, щоб побудувати споруду, де можна сортувати сміття, для нас – це не космічна сума. Ми найняли людину, яка зараз спеціально займається цим, підтримує порядок і заробляє половину коштів, які приносить сортування. І ми плануємо перенести здобутий нами досвід на все місто. 

Ці маленькі й великі перемоги нас все більше надихали. Хотілося, щоб у кожному спальному районі міста реалізовувалися подібні проєкти благоустрою, які вдалося зробити нам. І це був міцний камінь до підмурівку Асоціації – впевненість у тому, що все можливо, варто лише докласти правильних зусиль за сприятливих обставин. 

Про співпрацю з міською владою

Свою співпрацю з міською радою ми почали ще до створення Асоціації ОСББ – на етапі участі в Бюджеті ініціатив. Спочатку налагодили відносини з депутатом, що представляв наш округ у міській раді. Згодом ми зрозуміли, що можемо звертатися в усі департаменти міста, до заступників міського голови, ходити на сесії й вимагати того, на що маємо право. 

Тепер ми знаємо, як працюють механізми на місцевому рівні та маємо досвід відстоювання своїх інтересів перед владою. Це дуже важливо, адже багато людей, які приходять з вимогами під міську раду взагалі не розуміють, чого саме можуть вимагати, та як працює система. А ми – розібралися, тож цілеспрямовано йдемо до мети по кожному з пунктів нашої роботи. 

Про вимоги до ОСББ

Як голова правління Асоціації ОСББ, лишаю за собою право вирішувати – приймати ОСББ в Асоціацію, чи ні. В першу чергу вони повинні розуміти, що саме більшість керує меншістю, а не навпаки. Що всі рішення правління мають бути підкріплені рішеннями загальних зборів, і фінансових питань це стосується в першу чергу. Що ні голова правління, ні управитель не є царем і богом в будинку, що спільна сумісна власність – це не їхня власність. Плюс вони мають розуміти, що Асоціація наполягатиме на екологічності ОСББ, а мешканці мають коректно поводитися зі сміттям.

Тобто в нашій Асоціації є цінності та принципи, яких мусять дотримуватися усі ОСББ, що є її членами. В іншому випадку – це загрожуватиме єдності Асоціації. 

Крім того, ми неодмінно оцінюємо стан будинку, щоб визначити, наскільки буде складно довести його до нормального рівня. Наразі в нашій Асоціації є будинок, який має практично всі проблеми, які можна собі уявити. Це будинок старої забудови, він потребує дуже серйозного втручання. І ми консультуємось щодо потенційної участі цього та інших будинків у програмі “Енергодім” Фонду енергоефективності та в міській програмі. 

Нам важливо також, як працює правління ОСББ з мешканцями. Наприклад, якщо в будинку багато боржників, скоріш за все, з ними або взагалі не працюють, або не вміють працювати, значить – треба змінювати підхід. 

Про створення револьверного фонду 

Для того, щоб застрахувати багатоквартирні будинки з ОСББ від непередбачуваних ситуацій, ми вирішили створити револьверний фонд. Адже аварійну ситуацію неможливо вирішити швидко, якщо для цього немає вільних коштів. У випадку аварії ти ж не будеш терміново ходити по квартирах та збирати кошти. Це не те що неефективно – сподіватися на це наївно. 

Програму револьверного фонду ми писали цілеспрямовано, враховуючи існування в Чернівцях  Асоціації ОСББ. Перед тим ми вивчили досвід револьверних фондів, що вже функціонують в Україні. Дивилися презентації, які є у відкритому доступі в інтернеті. Спілкувалися з людьми, які керують револьверними фондами. Вирішували, чи необхідно створювати громадську організацію, адже був такий приклад. Розібралися, що розпорядником фонду може бути й Асоціація ОСББ.

Далі ми звернулися до міської ради. Нам пояснили, що в цьому випадку необхідно створювати міську програму, якої досі, звичайно ж, не було. Нам дали примірники програм, і на їх основі ми вже розробляли програму револьверного фонду. Потім було дуже багато погоджень з різними департаментами, потрібно було працювати з депутатами і пояснювати все дуже докладно.

На фінальній стадії ми пояснювали на сесії міської ради, для чого нам потрібен револьверний фонд, чим це відрізняється від “теплих кредитів” та від інших програм, які вже реалізуються міськрадою. Це – складний досвід, на все пішло дуже багато часу, але я впевнена, що і міській раді цей досвід пішов на користь.

Зрештою міська рада погодила та затвердили нашу програму щодо створення револьверного фонду, і я дуже сподіваюся, що після карантину він запрацює. Ми розраховуємо на те, що саме Асоціація контролюватиме видачу коштів, цільове призначення та їх повернення.

Прокрутить наверх