Після презентації 11 лютого у Харкові на засіданні президії Конгресу місцевих та регіональних влад програми “Великої термомодернізації” на сайті “ПроОСББ” було опубліковано звернення спільноти ОСББ і ЖБК до Президента України, Прем’єр-міністра та членів Кабінету Міністрів, народних депутатів, міських голів та депутатів місцевих рад щодо ризиків анонсованої програми з пропозиціями щодо проведення масштабної термомодернізації житлового фонду. Текст звернення приведено нижче.
ВІДКРИТИЙ ЛИСТ
Велика термомодернізація:
звернення спільноти ОСББ і ЖБК до тих,
хто на рівні громад і держави приймає рішення
Ми, представники об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельних кооперативів, починаючи з 2010 року активно беремо участь у розробці державних та місцевих програм впровадження енергоефективних заходів в багатоквартирних будинках на умовах співфінансування. Як ніхто інший, ми розуміємо важливість термомодернізації житлового фонду для енергетичної безпеки України. Більше того, ми підтримуємо термомодернізацію не на словах, а своїми щоденними практичними діями – разом з Урядом та органами місцевого самоврядування.
В Україні вже є сотні багатоквартирних будинків, які провели заходи із комплексної термомодернізації, а їх співвласники зменшили платіжки за тепло удвічі. Є десятки тисяч будинків, співвласники яких поступово вкладають власні кошти і впроваджують енергоефективні заходи.
Але сьогодні ми стурбовані кардинальною зміною правил гри щодо проведення енергоефективних заходів: замість підтримки на умовах співфінансування тих, хто робить це самостійно, з’явилися ідеї безкоштовно для співвласників термомодернізувати “обрані” багатоквартирні будинки. Нас турбує, що проведення термомодернізації за дармові кошти швидко дискредитує і зупинить процес термомодернізації житлового фонду, який тільки-но набирає обертів. І тому ми закликаємо Уряд і органи місцевого самоврядування підтримати та поліпшити існуючі працюючі механізми термомодернізації, а не вдаватися до разового “атракціону щедрості”, який перекреслить все, що робилося раніше, та зупинить термомодернізацію на роки вперед.
Процес заходів з комплексної модернізації багатоквартирних будинків поки що не набув масового незворотного характеру, бо для цього, насамперед, бракує доступу до дешевих поворотних фінансових ресурсів та простого і зрозумілого алгоритму отримання допомоги від держави та органів місцевого самоврядування.
Але замість спрощення процедур програми “Енергодім” Державної установи “Фонд енергоефективності”, замість здешевлення кредитних коштів, – почала з’являтись інформація про “п’ять тисяч будинків”, “яким вже цього року стане краще”. І для цього “обраним” співвласникам нічого не треба буде робити – просто радіти, що вони, а не інші, обрані учасниками “Великої термомодернізації”.
Такий підхід розділяє людей та викличе соціальну напругу в суспільстві. Адже коштів для дармової комплексної термомодернізації на всіх не вистачить: це вже не один раз рахували і прибічники, і противники цієї концепції.
А коли в місті хоча б один багатоквартирний будинок буде утеплений задарма – співвласники решти будинків не схочуть вкладати в термомодернізацію власні кошти, і чекатимуть “дармової термомодернізації”. І це стане найгіршою антирекламою самої “Великої термомодернізації”.
Для швидкого втілення “Великої термомодернізації” пропонуємо таке:
1. Кредитні кошти від приватного акціонерного товариства “Українська фінансова житлова компанія” органи місцевого самоврядування повинні отримувати на впровадження заходів з підвищення енергоефективності об’єктів майна комунальної власності: лікарень, шкіл, садочків, адмінбудівель, міської комунальної інфраструктури, джерел генерації теплової енергії.
2. Держава має стати прикладом у модернізації будівель державної власності: тих самих лікарень, навчальних закладів, адміністративних будівель.
3. Приватний (у т. ч. багатоквартирний) житловий фонд має отримувати допомогу тільки на умовах співфінансування та наявності ініціативи від самих власників житла.
4. Верховній Раді України прийняти зміни до Закону України “Про Фонд енергоефективності”, якими спростити і пришвидшити умови роботи фонду (законопроект “Про внесення змін до деяких законів України щодо створення умов для запровадження комплексної термомодернізації будівель” від 29.12.2021р. № 6485).
5. Кабінету Міністрів України:
– запровадити можливість безпосереднього отримання пільгових кредитів на впровадження енергоефективних заходів ОСББ, ЖБК, співвласниками, підрядниками від банківських установ під 3-5%, для використання коштів на закупівлю матеріалів, устаткування, обладнання (за прикладом програми “Теплі кредити”) без застави, для чого прийняти окрему постанову Уряду або розширити дію програми 5/7/9;
– включити до програм соціального захисту витрати громадян на заходи з термомодернізації.
6. Національному банку України визначити ОСББ та ЖБК як окремий вид позичальника.
7. Органам місцевого самоврядування затвердити та забезпечити фінансуванням місцеві програми підтримки енергоефективних заходів у багатоквартирних будинках на умовах співфінансування.
Досвід країн, які успішно пройшли процес масової термомодернізації житлового фонду, а також вже наявний досвід України свідчить, що запорукою успіху термомодернізації житла є фінансова участь самих власників. А завданням держави і місцевих громад є освітня, організаційна та фінансова підтримка ініціативних власників, забезпечення їм доступу до дешевих позикових коштів.
Саме такими комплексними рішеннями забезпечимо “Велику термомодернізацію” та зміну свідомості всіх учасників цього процесу, в результаті чого наша країна стане енергонезалежною!