Комунальні послуги

ОСББ взяли участь в обговоренні законопроекту № 2458

У Мінрегіоні відбулась нарада за участю представників Асоціації міст України та об’єднань співвласників багатоквартирних будинків щодо окремих положень проекту Закону України  «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг» № 2458, який очікує на друге читання у Верховній Раді.

Учасники обговорили питання, які протягом тривалого часу не були врегульовані на законодавчому рівні і які вимагають компромісних рішень. Зокрема, щодо реалізації співвласниками багатоквартирних будинків прав на отримання у користування чи власність земельних ділянок, на яких розташовані будинки та належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, а також технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання в багатоквартирних будинках.

За словами заступника Міністра розвитку громад та територій України Наталії Хоцянівської, в Україні з травня 2019 року в повному обсязі діє Закон України «Про житлово-комунальні послуги», практична реалізація норм і положень якого вказала на ряд питань, які вимагають врегулювання на законодавчому рівні.

«Законопроект №2458 спрямований на вирішення проблемних питань та збалансування інтересів усіх учасників процесу надання та споживання житлово-комунальних послуг. Тож Мінрегіон закликає зацікавлені сторони не створювати міфи навколо законопроекту, об’єктивно оцінити ситуацію та починати роботу над тим, щоб норми закону, у разі прийняття, були впроваджені найближчим часом», – зазначила заступник Міністра. 

Нагадаємо, що 20 травня 2020 року Верховна Рада України розглянула у першому читанні та прийняла за основу проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг».

Також ОСББ з багатьох міст України зверталися до депутатів з вимогою не голосувати за законопроект № 2458, оскільки він посилює права монополістів та порушує права споживачів житлово-комунальних послуг.

Згідно з доданою до законопроекту пояснювальною запискою, він був покликаний розв’язати конфліктну ситуацію довкола технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання і спростити укладення договорів про надання комунальних послуг за новим Законом «Про житлово-комунальні послуги». Натомість прийнятий у першому читанні проект закону в дійсності жодного з цих завдань не вирішує, зокрема він:

1. Перекладає на співвласників багатоквартирного будинку обов’язки операторів газорозподільних мереж.

2. Звужує права співвласників щодо вибору моделі договірних відносин. Законопроект повністю позбавляє співвласників багатоквартирного будинку права самостійно ініціювати укладання індивідуальних договорів про надання комунальних послуг без обслуговування монополістом внутрішньобудинкових систем.

Серед інших недоліків законопроекту № 2458 зазначалися наступні:

1. Створює передумови для штучного підняття тарифів на послуги. Чинний закон України «Про житлово-комунальні послуги» передбачає, що вартість гігакалорії теплової енергії чи кубічного метра води є однаковою до багатоквартирного будинку і в ньому. Законопроект 2458 послідовно передбачає окремі тарифи на послугу в багатоквартирному будинку. Хоча всі потенційні «додаткові витрати», які могли би виникнути в багатоквартирному будинку, вже законом винесені в окремі платежі, й підстав їх включати до тарифу немає.

2. Спровокує кризу неплатежів. Крім дезорганізації укладання договорів, яка сама по собі спровокує численні спори щодо укладання чи неукладання договорів і відповідно неплатежі, законопроект в редакції на друге читання поповнився новим положенням – фактичною забороною утримання прибудинкової території (і відповідно стягнення за це плати), якщо така територія не зареєстрована за співвласниками на праві власності чи користування. При цьому законодавчий механізм такого закріплення відсутній і тільки повинен буде розроблятися. Очевидно, що співвласники на таке нововведення негайно відреагують неплатежами.

3. Поверне зловживання монополістів при встановленні вузлів комерційного обліку. Чинне зараз законодавство передбачає, що витрати на встановлення, обслуговування й заміну вузлів комерційного обліку теплової енергії та води (будинкові лічильники) несуть співвласники кожного окремого будинку лише за свій будинок – у вигляді відповідних внесків оператору мереж. Натомість законопроект 2458 в редакції на друге читання ховає ці витрати у тарифі на гігакалорію теплової енергії чи куб води, а також в платі за абонентське обслуговування, і таким чином змушує співвласників – навіть тих, що самостійно вже встановили свій вузол обліку – платити за чужі будинки. І це при тому, що на сьогодні співвласники вже сплачують такі внески, а підприємства їх збирають. Яка буде доля вже сплачених внесків – авторів законопроекту, схоже, не цікавить.

Догори